|
|||||
|
|||||
Bu serinin üçüncü yazısında etik davranış standartlarının nasıl oluşturulduğunu etik yönetimi içinde liderliğin getirdiği sorumluluğu sizlerle paylaşmıştım. Serinin dördüncü ve son kısmında etik kültürünün oluşumu için liderliğin 7 önemli adımına bakacağız.
Etik kültürünün oluşumu için liderliğin 7 adımı: Etik tavrın, inancın ve alınan yaklaşımın açıklanması En üst düzey yönetim, tüm kurum çalışanlarına temel değerler ve ilkeler oluşturduğunu ve bunların tüm çalışanlar tarafından karar alma süreçlerinde istisnasız uygulama gerekliliğini açık ve anlaşılır bir şekilde belirtmesi. Bu alınan kararın bundan sonra o kurumun bütünlüğünün ayrılmaz bir parçası olacağının ve tüm karar alımlarında uygulanaması gerektiğinin öneminin vurgulanması. Kurumun resmi etik sistemlerinin kurulması Kurum, etik yönetimi için gerekli sistemelerin kurulmasını, politikası ve usüllerinin belirlenmesini, ve davranış kuralların saptanmasını temin eder. Artık çalışanlar bunlara uymak zorundadırlar. Resmi yapılara örnek olarak şunları gösterebiliriz; etik değerler kılavuzu, davranış kuralları belgesi, etik politikaları, etik gözetim kurulu, etik anketler, etik yönetimi sorumlusu ve görevleri, etik arama merkezi, ve diğer etik yönetimi uygulamaları gibi. Beklentilerin kültürel sistem vasıtası ile kurum içi iletişimi Kurumun her kademesinde bulunan liderler gerek söylemlerinde gerekse eylemlerinde turarlı ve sürekli olarak etik beklentilerini çalışanlarına iletebilmelidirler. Bu yaklaşım, resmi yapının varlığını güçlendirecek ve bilinirliliğini arttıracaktır. Liderlerin kendilerinin örnek teşkil etmeleri başarılı iletişim ve etkileşimin ön şartıdır. Etik politikasını ölçümleyerek mükafatlandırma Ölçümleme ve mükafatlandırma kullanılarak, çalışanların kurum etik politikasına sadık kalmaları ve bunu kullanmaları teşvik edilir. Başarı ile etik davranış birbiri ile özdeşleşmeye başlar. İletişim ve eğitim stratejilerinin oluşturulması Stratejik iletişim kampanyaları ve eğitim programları kullnılarak, her çalışanın etik politikalar konusunda bilgisi arttırılır, bu politikalara verilen önemin altı çizilir ve kurum içinde bir etik kültürü oluştulmaya başlanır. Çalışanlar söylemleri eylemlere çevirmeye başlarlar ve genel olarak etik uygulamalar konusunda duyarlılık ve tatmin artmış olur. Kritik olaylara doğru yaklaşım Üst düzey yönetimin kurum için dönüm noktası teşkil edecek kritik olaylar karşısında takınacağı doğru tutum, onlarında etik yönetimine verdikleri önemi vurgulayacak ve tüm çalışanlar için bir referans oluşturacaktır. Etik standartlara uyumun sadece orta ve alt kademelere için geçerli olmadığı, üst kademelerde de çok önemsendiğinin mesajı verilecektir. Bu şekilde alınan bir doğru karar, bir kurumun tüm karar alma kültürünü etik değerler lehine bir günde değiştirebilir. Gizli bir ajandanın var olduğu yanılgısının oluşmasını önlemek Çok kritik olup da, kontrolü en güç unsurlardan biri, kurum çalışanlarının üst düzey yönetimi, etik yönetimi konusunda samimi ve inandırıcı bulmamalarıdır. Etik kültürün oluşumunda tüm çalışanların yaklaşımının bu kadar önemli olduğu bir bağlamda, üst düzey yöneticilerin niyetleri ve amaçları konularında olumsuz veya yanlış bir görüşün oluşması çok büyük bir tehdittir. Dolayısı ile, üst düzey yöneticiler kendi çıkarlarını ön planda tutuyorlar gibi bir intibayı oluşturacak söylem veya eylemlerden itina ile kaçınmalıdırlar. Dört kısımlık bu yazı dizisine burada son verirken, Türkiye’de etik yönetiminin bir an önce yaygınlaşmasını temenni etmekteyim. Bu konuda benimde kurucusu, uzunca bir dönem Yönetim Kurulu Üyesi ve Başkanı olduğum Türkiye Etik Değerler Merkezi Vakfı’na (TEDMER) önemli bir görev düşmektedir. Ben de, kurucu mütevellilerimizden olan TÜGİAD’a bu konuda gösterdiği hassasiyet ve vermeye devam ettiği destek için tekrar teşekkür etmek isterim. Saygılarımla, |
|||||