SEDAT YALINKAYA

Hedefimiz Altın Denilince İlk Akla Gelen Marka Olmak
 
Goldaş’ı ilk kurduğumuz yıllarda, sektör bugün geldiği aşamadan oldukça uzaktı. Ancak mücevherat sektörü öngörülenden çok daha hızlı biçimde büyüdü. Bunda kaliteli üretimin, özgün tasarımın, marka değerinin ve mutlaka yurtdışında var olmak gerektiğinin önemini anlayan sektör firmalarının ortaya çıkmasının büyük payı var.
 
Mücevherat sektörü ile birlikte Goldaş da hızla büyüdü. Altın sektöründe uzmanlaşan, uluslararası bir şirket yaratmak amacıyla çalıştık. İlk başta ihracata ağırlık verdik. O yıllarda seri üretim yapabilecek nitelikli eleman ve teknoloji yoktu. Bu nedenle kendi teknolojimizi yarattık, elemanlarımızı yetiştirdik. Özgün üretim ve tasarımlar yaratmak için sektörde mühendis ve tasarımcılar istihdam eden ilk şirket olduk. Markalaşma için özgün tasarımlara sahip olmak gerektiğine inanıyoruz. Bunun için tasarımcılar yetiştirdik, dünya genelindeki takı ve aksesuar trendlerini yakından izledik.

Aktif pazarlama ağı kurarak önce İngiltere ve Amerika Birleşik Devletleri’nde, ardından Almanya, Birleşik Arap Emirlikleri, Rusya, Tayland, Güney Afrika ve Çin’de temsilcilikler açarak çok daha geniş bir hedef kitleye ulaştık. Goldaş ürünleri şu an 5 kıtada 45 ülkeye ihraç ediliyor. Geldiğimiz süreçte hızla gelişen Rusya pazarı bizim için en önemli üs halini alırken Rusya’yı dünyanın yeni ekonomik gücü Çin izledi. Rusya ve Çin pazarı ilerleyen yıllarda da bizim için önemli olmayı sürdürecek.

1999 yılında İMKB’ye kote olarak sektörünün ilk ve tek halka açık kuruluşu olduk. Aynı yıl Goldaş markalı mağaza zincirinin de ilk halkasını Ankara’da açtık.

2000’li yıllara geldiğimizde önemli bir mesafe almıştık. Sektör bizi çok iyi tanıyordu. Bundan sonraki hedefimiz son tüketicinin gözünde marka bilinirliğimizin artırılması oldu. Altının her aşamasında uzmanlaşma stratejimiz doğrultusunda, üretimin yanı sıra perakende de büyümeyi ve bu pazardan pay almayı hedefledik. Goldaş ile mağazacılığa da yeni bir soluk getirdik. Ülkemizde örneği olmayan bir mağaza konsepti yarattık. Klasik kuyumcu dükkânlarından çok farklı olan bu mağazalar, rahatlıkla gezip alışveriş yapılabilecek, tüketicinin değişen beklentilerine seslenecek ürün çeşitliliğine sahip, fiyat bilgisinin üzerinde yer aldığı, terazinin ve kapının olmadığı tarzda oluşturuldu.

Goldaş markalı mağaza zinciri hızla büyüdü. Mağazalarımız Türkiye, Rusya ve Çin’de bulunuyor. Perakendede önemli bir atılım içindeyiz. Hedefimiz, grup olarak yeni geliştirdiğimiz takı ve aksesuar mağaza konseptimiz Assortie ile birlikte, Goldaş’ın yurtiçi ve yurtdışı mağaza sayısının daha da artması.

Goldaş, yenilikçi bir firma. Sektörümüzde çok sayıda ilki gerçekleştirdik. Yeni markalar geliştirdik ve böylece yeni hedef kitlelere ürünlerimizi sunmuş olduk. 2003 yılında Silver D’sign isimli yeni bir marka yarattık. Silver D’sign, lisanslı ürünleri ve alt markaları ile daha önce benzeri olmayan yeni bir takı ve aksesuar konseptine sahip. Altın yerine gümüşten üretilen ve tasarımı bize ait olan özel paketlerde sunulan Silver D’sign, fiyat avantajı ile de farklı beğeni ve gelir gruplarına sesleniyor. Silver D’sign için yeni bir pazarlama yöntemi geliştirdik ve oyuncak marketler, spor kulüpleri mağazaları, marketler, bakkallar, kırtasiyeler, akaryakıt istasyonu, eczane, hediyelik eşya satan dükkânlar, okul kantinleri, alışveriş merkezleri içindeki department store’lar, ulusal zincir mağazalar gibi birçok satış noktasında ürünlerimizi satışa sunduk.

ChipGold markasının yaratılış süreci de şirketimiz için önemli bir noktaydı. Altının yatırım ve hediye olmasından hareketle, alışılmışın dışında nasıl farklı bir biçimde sunabileceğimizin arayışı içindeydik. Türkiye dünya altın sikke pazarında yüzde 50’ye yakın paya sahip. Cumhuriyet altını ya da farklı bütçe gruplarının tercih ettiği çeyrek, yarım, tam altın gibi sikkelere alternatif yeni bir ürün tasarlama fikrinin sonucunda Goldaş ChipGold markası ortaya çıktı. Kolay taşınabilir ve ulaşılabilir olmasına dikkat ettik. 24 ayar, farklı alım güçlerine uygun 1;2,5;5;10 ve 20 gramlık külçeler halinde ve üzerinde güvenlik noktaları bulunan kredi kartı şeklinde özel bir paket tasarımı ile yeni ürünümüzü sunduk.

Özel günlerde altın hediye etme ve altına yatırımın halen güvenli bulunması nedeniyle tercih edilmesi ChipGold’u kısa sürede belli bir noktaya getirdi. Uyguladığımız satış ve pazarlama yöntemleri de ChipGold’un başarısını artırdı. ChipGold ile altını ilk defa kuyumcu dükkânı ya da mağazadan çıkarıp akaryakıt istasyonları, market ve hipermarketlerde satışa sunduk. Bu uygulama büyük ilgi gördü ve çok başarılı olduk.

Pırlanta serisi için oluşturduğumuz Goldaş Diamond markası, kişiye özel alyans tasarımına olanak tanıyan Wedding D’sign da yenilikçi markalarımızdan bazılarını oluşturuyor.

Yeni markalarımızla rakiplerimizden farklılaşırken, yeni müşteriler kazanıyoruz.

Zengin bir lisanslı ürünler portföyümüz var. Lisans sayısı ve geçerli oldukları ülkelerin fazlalığını göz önüne aldığımızda, bu alanda dünyada belki tek firma olduğumuzu söyleyebiliriz. Disney, Warner Bros. Karakterleri, Barbie, Yüzüklerin Efendisi, Superman, Betty Boop gibi ünlü kahraman ve karakterlerin yanı sıra Türkiye ve dünyadan büyük spor kulüplerinin lisans haklarına sahibiz. İlerleyen dönemde spor kulüplerinin payını daha da artırmayı hedefliyoruz.

Londra Kıymetli Madenler Birliği, The Silver Institute gibi kıymetli madenler piyasasının prestijli kurumlarının yanında Tokyo Altın Borsası’na üyeyiz. Hisselerimiz Frankfurt ve Berlin Bremen Borsası ile birlikte ABD OTC piyasalarında işlem görüyor.

Kıymetli madenler ticaretinde de önemli bir oyuncu haline geldik. İstanbul Altın Borsası’nda yapılan altın ithalatının yüzde 60’ı, gümüşün yüzde 85’i grubumuz tarafından yapılıyor. Bu alanda dünyadaki etkinliğimiz de artıyor.

Sosyal sorumluluk projeleri de şirket olarak özel önem verdiğimiz bir alan. Sektörümüzde tek başvuru kaynağı olan ve kuyumculuk sanatının tarihsel gelişimini ortaya koyan kitaplarımız her yıl Goldaş Kültür Yayınları tarafından yayımlanıyor. Bu kitaplar, British Museum, New York Metropolitan gibi dünyanın en prestijli müzelerinde de sunuluyor.

Goldaş Magazine isimli, Türkiye’nin ve Türk kuyumculuk sektörünün tanıtımını hedef alan dergimiz, İngilizce olarak yayımlanıyor ve 10 binin üzerinde üst düzey işadamı ve yöneticiye gönderiliyor.

2004 yılından bu yana hayata geçirdiğimiz, Goldaş Takı Tasarım Yaz Okulu projesi ile genç tasarımcı adaylarını destekliyoruz. Her yıl farklı bir konsept ve bu konsepte uygun bir mekânda gerçekleştirdiğimiz yaz okulu, öğrencilerin profesyonel yaşama atılmadan önce tasarım dünyası ve sektörü tanımasını sağlıyor. Öğrenciler, öğretmenler ve Goldaş tasarımcıları ile bilgi ve deneyimlerin paylaşıldığı, güzel eserlerin ortaya çıktığı eğlenceli bir okula dönüşüyor. Daha sonra jüri tarafından seçilen tasarımları üretiyor ve üniversitelerde sergiliyoruz. Düzenlediğimiz seminer ve sergilerle çok sayıda öğrenciye ulaşma fırsatı buluyoruz. Tasarımlar ve takıları, düzenlediğimiz defile ile kamuoyu ile de paylaşıyoruz.

Takı ve aksesuar bizim için kişileri ve yaşam biçimlerini en iyi yansıtan, geçen yılların eskitemediği, zamanla yepyeni şekillere bürünen çok değerli bir kültür ürünü. Bu yaklaşım tasarımlarımıza olduğu kadar markamız için yaptığımız tüm çalışmalara yansıyor. Goldaş ürünleri, markaları ve sunduğu hizmetlerle farklılaşmayı hedefleyen ve bunun için çalışan bir şirket. Kıymetli maden ticaretinden, perakendeye, hediyelik eşyadan, takı ve aksesuara kadar tüm alanlarda global bir marka yaratma vizyonu ve hedefi ile ilerliyoruz.