GENÇ DÜŞÜNCE Ayşen LAÇİNEL
İnsan Kaynakları Danışmanı
Evlilikler bitti
Satınalmalar başladı.
 
Bundan iki yıl öncesine kadar gazetelerde şirket evliliklerinden bahseden haberler okuyorduk. Gerek yerli gerekse yabancı şirket evlikleri vardı gündem- de. Şimdilerde ise şirket satılmaları şirket satınalmaları kaplıyor iş dünyası sayfalarını. Yani şirket yatırımlarına bakışta birşeyler değişiyor.
Yazılarımı okuyanlar bilirler perakende sektöründe olduğumu. Bu saptama perakende için de geçerli. Gimaları Carrefour` a kaptıranKoç Grubu son hamlede hızlı davrandı ve Tansaş`ısatın alarak Migros`un Türkiye pazarındaki birinciliğini korudu. Kiler Marketler Ankara`da faaliyet gösteren Canerler`i aldı. İzmir`de Kipaları alıp Türkiye pazarına hızlı giren Tesco aynı hızı devam ettiremedi, İzmir`de sıkışıp kaldı şimdi İstanbul`da çoklanabilmenin yollarını arıyor olmalı.
Sektörde artık hem hızlı hem büyük olanların sağlam durma şansı var. Orta ölçekli süper vehiper marketler rekabet edebilecek gibi gözükmüyor. Rekabet unsurları malum; hesaplı fiyat ve kalite. Hesaplı fiyat satınalma gücü satınalınan ürünlerin çokluğu ile doğru o-rantılı. Üreticiden ne kadar çok ürünü ne kadar düzenli olarak alırsan ve ödemelerini de düzenli olarak yaparsan üretici o kadar ucuz verecek ürününü satıcıya. Dolayısı ile tüketici de o kadar ucuza alabilecek. Artık sadece ucuz ürün aramıyor tüketiciler aynı zamanda kaliteli ve memnun kalmadığında muhatap bulabilecek garantili ürünler arıyorlar.
Gıdada ise konu daha önemli gıda güvenliğine uygun gerekli izinlerin alındığı sağlıklı ürünler aranıyor. Anlaşılıyorki pazar zorlu. Bir de hizmet bekleyen müşteriler var. Kaliteli ürünleri uygun fiyata ve iyi hizmet alarak almak isteyen müşteriler var. İş sadece ürün ve fiyatla bitmiyor. Bunların dışında marketlerden, hipermarketlerden, discountlardan farklı olarak özel bir alan da var.
Müşteri sayısı az ama sepet ortalaması yüksek, fiyat değil ürün ve hizmet odaklı olan, bekılentisi yüksek bir grubun pazar payı da hatırı sayılır görünüyor. Butik marketlerden sözediyorum.
Tüketici olarak beklentilerimiz neredeyse o yönde alışveriş tercihimizi oluşturuyor. Böylesi hızlı ve değişken bir pazarda satıcı olmakta zor. Beklentileri bilen, beklentileri aşan, fark yaratan satıcılar birinci olacak. Bakalım bu sezon ipi önce kim göğüsleyecek?