ORKUN KARAYEL

Sektörün Önde Gelen Kuruluşları Arasında Kendimize Alternatifsiz Yer Açmak İstiyoruz
 
KSN Logistics Solutions Genel Müdürü, Jeoloji Mühendisi Orkun KARAYEL, Elegans okurlarına KSN Logistics’in kuruluşu, amacı, faaliyetleri, sektördeki diğer firmalara göre farkı ve avantajları, şirketin uzun vadeli stratejisi, varmak istediği hedefler ve Türkiye’de lojistik sektörünün durumu hakkında bilgi verdi.
 
KSN Logistics Solutions ne zaman, ne amaçla kuruldu, faaliyetleri nelerdir?
KSN Logistics Solutions’un kökeni 1982 yılında Topkapı Nakliyeciler Sitesinde faaliyete başlamış olan Karadeniz SüratAmbarı’na dayanır. Sektördeki gelişmeye paralel olarak başlangıçta Samsun, Trabzon ve Rize vilayetleri vekazalarınaambar dağıtımıyapan firma daha sonra 1993 tarihinde Trabzon Taşımacılık, 1994 tarihinde Samsun Taşımacılık ve yine1994 tarihinde Rize Taşımacılıkşirketlerini kurarak sektördeki diğer meslektaşlarlaprofesyonel şirket anlayışına geçmiştir. Bunların sonucunda oluşmuş olan bilgi, deneyim ve ekipmanıyla Karadeniz Sürat Nakliyat ve Tic. Ltd. Şti. olarak piyasadaki toplu taşıma, dağıtım ve organizasyon faaliyetlerine devam etmiştir. Sürekli gelişen lojistik sektörüne uygun olarak dinamik yapıya uyum sağlıyor ve uluslararası vizyonumuza yönelik olarak faaliyetlerimize KSN Logistics Solutions ismi ile devam ediyoruz.

KSN Logistics Solutions’un bugün müşterilerine sunduğu Lojistik Çözümler arasında; Tedarik Lojistiği, Depolama ve Depo Operasyon Yönetimi, Palet Parking, Katma Değer Yaratan Hizmetler (Paketleme-Etiketleme-İade Kontrol Yönetimi), Nakliye ve Dağıtım Hizmetleri, FTL/LTL Taşıma (Gemi tahliye ve liman-depo arası taşımlar, Özel proje bazlı taşıma hizmetleri), Forklift Kiralama Hizmetleri, Lojistik Bilgi Yönetim Sistemi bulunmaktadır.

KSN Logistics Solutions’ın diğer lojistik firmalarına göre bazı fark ve avantajlarından bahseder misiniz?
KSN Logistics Solutions olarak bizmüşterilerimizin talebi doğrultusunda ürünleri Türkiye genelindeki her noktaya gerekli route planlamasını yaparak zamanında teslim edip güvenilir hizmetin göz alıcı örneğini onlara sunmaktayız. Müşterilerimize Filo Takip Sistemi sayesinde ürünlerinin her an nerede olduğunu bilme farklılığını yaşatıyoruz. Müşterilerimizin taleplerinegeniş dağıtım ağımız sayesinde gereken hassasiyeti göstererek gerektiğinde müşteriye özel araçlar tahsis ederek dağıtımını planlıyor, minimum sürede ve güvenilir bir şekilde teslimatların gerçekleşmesini sağlıyoruz.

Ayrıca KSN Logistics Solutions E-lojistik Çözümler kapsamında; depolama, nakliye ve dağıtım hizmeti verdiğimüşterilerinin tüm günlük siparişlerinin elektronik ortamda alınarak lojistik iş emirlerine dönüştürülmesi, tüm lojistik süreçlerin izlenmesi ve ihtiyaç duyulan raporlamaların yapılması kapsamında: elektronik ortamda her türlü envanter, stok hareket, dağıtım performansı, malzeme seviyelerinin irdelenmesi, nakliye sorgulamaları, lojistik raporlama hizmetleri sunmaktadır.

KSN Logistics Solutions’ın uzun vadeli stratejisi, varmak istediği hedeflerden bahseder misiniz?
KSN Logistics Solutions olarak uzun vadeli stratejimiz müşterilerimize sektörel odaklı çözümler sunarak en düşük maliyetle en iyi hizmeti vermektir. Bunun paralelinde dünya standartlarının gerektirdiği niteliklere sahip olarak oluşturacağımız kurumsal yapımızla sektörün önde gelen kuruluşları arasında kendimize alternatifsiz yer açmak istiyoruz.

Lojistik neden önemli?
Günümüzdeki globalleşen rekabet dünyasında başarılı firmaların hikayelerine baktığımızda, bu firmaların değişimi yöneten, müşteri ihtiyaçlarına uygun mamul üreten, tasarlayan (hedef maliyeti – target costing), lojistik faaliyetlerini müşteri beklentilerine göre tasarlayan, maliyet ve verimlilik odaklı, lojistik maliyetlerini en uygun seviyelere çekmiş olduğu görülmektedir. Yani rekabet dünyasının yaratmış oluğu; ürünlerin piyasadaki yaşam süreçlerinin kısalması, AR-GE maliyetlerindeki artış, pazarlama stratejilerindeki agresiflik ve maliyetlerdeki yükselme, kar marjı bantlarındaki daralmaların firmalar için oluşturduğu dezavantajları doğru modellemeler ve süreç yönetimleri ile kendileri için avantaja çevirmişlerdir.

Lojistik sektörünün sorunları var mıdır? Varsa nelerdir ve çözümleri?
Firmalar dış kaynak kullanımının önemi ve faydalarınınfarkına yeni yeni varmaya başladı. Lojistik dış kaynak kullanımı, stratejik çözüm ortaklığı tabanlı bir faaliyettir. Lojistik hizmet kullanımı sabit maliyetleri değişken hale getirmektedir. Ülkemizde, sabit ve değişken maliyetlerin hassas ölçümleri bugüne kadar büyük firmalar haricinde es geçilmiştir. Bu konuda bugüne kadar yüksek karlılık, yüksek enflasyon gibi bir çok neden öne sürülebilir. Ama artık faizler ve enflasyon düşmekte, pazarda rakipler (özellikle yabancı rakipler ile) ile kıyasıya çarpışılmakta ve genelde bu yarışı biz değil diğerleri kazanmaktadırlar. Globalleşen ekonomi, global rekabeti de beraberinde getirmiş, kuruşlarla pazarlıkların yapıldığı bir hal almıştır. Lojistik maliyetler ölçülmeye başlandıkça, bu konudaki dış kaynak kullanımı da paralelinde artacaktır.

Avrupa’ya baktığımızda firmaların çoğu pazar etkinliklerini artıracak, aynı zamanda da lojistik faaliyetlerin (depolama ve nakliye) optimum maliyette gerçekleştirilmesini isteyen çözümler beklemektedir ve bunu lojistik firmaları verecek çözümleri proje bazlı üretmektedirler. Sadece depolama veya sadece nakliye fonksiyonları olan firmalar değil bunlar.
Sonuçta;
• Nakliye Firması bir lojistik firması değildir
• Depolama Firması bir lojistik firması değildir.
• Kargo Firması bir lojistik firması değildir.
• Uluslararası Nakliye Firması bir lojistik firması değildir.
• Gümrükleme Firması bir lojistik firması değildir.

Lojistik firması tanımına nasıl bir yapıdaki firma uyar?
Lojistik; nakliyeyi kapsar, bununla da yetinmez depolamayı da kapsar, bununla da yetinmez sipariş yönetimi, tedarik, stok kontrol, paketleme, dış ticaret, gümrük, sigorta, iadeler, ürün/yüklerin akışı ve depolanmaları ile ilgili diğer faaliyetleri de kapsar. Ancak nakliye ve depolama faaliyetlerini yürüten bir şirket bu faaliyetleri birbirine bağlantılı, organize ve entegre bir şekilde yapmıyorsa, o şirketin adı örneğin “ABC Nakliyat ve Depoculuk Şirketi” olur “ABC Lojistik Şirketi” olmaz. Bu şirket ne zamannakliye, depolama, tedarik, stok kontrol, ve diğer faaliyetleri birbirine bağlantılı olarak uygun standart ve koşullarda yapabilirse ancak o zaman lojistik sıfatı bu şirkete yakışır.

Türkiye’de lojistik sektörünün durumu nedir?
Türkiye`deki taşımacılık ve lojistik firmalarının sayısı kesin olarak bilinmemekle birlikte, yaklaşık 1.500 olduğu tahmin edilmektedir. Bu firmalar havayolu, demiryolu, denizyolu, karayolu taşımacılık şirketleri, lojistik hizmet sağlayıcıları, depolama şirketleri, freight forwarders (taşıma işleri organizatörü) ve çok fonksiyonlu üçüncü parti lojistik hizmet sağlayıcılardır.
Taşımacılık (Kara, Hava, Deniz, İç Suyolu, Demir, Boru, Kombine)
Kalite Kontrol, Gözetim İşleri
Dış Ticaret, Gümrük İşlemleri
Finansman-Sigortalama İşlemleri
Depolama- Elleçleme
Dağıtım
Bilgi Teknolojileri
Eğitim-Danışmanlık
Basım, Yayım ve Tanıtım
Araç, Ekipman ve Malzeme Tedarikçiler (TIR, Raf, Forklift, Lastik, Yakıt, vd.)

Türk lojistik pazarı 2006 yılı itibarıyla 10 milyar dolarlık bir büyüklüğü zorlamaktadır. Sektörden sektöre değişse de ortalama olarak bir ürünün satış fiyatının yüzde 4 ile 20’sini lojistik giderleri oluşturur. Lojistik giderleri; Kuzey Amerika’da GSMH’nın %10’unu; Avrupa’da %11’ini, Türkiye’de ise %13’ünü oluşturmaktadır. Buna göre Türkiye’deki potansiyel lojistik pazarının 40-45 milyar dolar olduğu söylenebilir.