AIREX

İş Jeti Pazarı’nın devleri en yeni uçaklarıyla AIREX 2008’e geliyor
 
7. Uluslararas› Sivil Havac›lık ve Havalimanlar› Fuar› AIREX,12-15 Haziran 2008 tarihleri aras›nda ‹stanbul Atatürk Havaliman›, Genel Havac›l›k Apronu’nda düzenleniyor.
 
1996 yılından bu yana, 12 yıldır Ulaştırma Bakanlığı, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ve Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nin destekleri ve Türk Hava Yolları ile TAV Havalimanları Holding’in ana sponsorluğunda düzenlenen AIREX’in ana sponsorları arasına 2008 yılında Türk Hava Yolları Teknik de katıldı. 4 gün boyunca ziyarete açık olacak fuarın en önemli özelliği, Doğu Avrupa’dan Çin’e kadar uzanan coğrafyada düzenlenen ilk ve tek “sivil” nitelikli uluslararası havacılık organizasyonu olması. AIREX artık tüm büyük havacılık fuarları gibi, yurt dışında organize edildiği şehrin ve ülkenin adı ile anılmaya başlandı. Uluslararası havacılık endüstrisi artık AIREX’i de Paris, Farnborough, Berlin, Dubai ve Singapur gibi İstanbul fuarı olarak anıyor.
AIREX’in ilk defa düzenlendiği 1996 yılının ardından bölge ülkeleri arasında son derece ciddi bir rekabet oluşmuş, ancak yoğun çabalar sonucunda uluslararası havacılık endüstrisinin AIREX’i seçmesinin teminini takiben, Doğu Avrupa, Balkanlar ve diğer bölge ülkelerinde düzenlenen veya düzenlenmesi düşünülen birçok organizasyon iptal edilmişti. Bu da bir noktada, sektöre yön veren uluslararası grupların Türkiye’yi, bulunduğu coğrafyanın sivil havacılık merkezi olarak tescil etmiş olmaları anlamına geliyor. Öte taraftan Türkiye de, özellikle son 5 yıldır gösterdiği atılımlarla bunun ne kadar doğru bir seçim olduğunu kanıtlıyor.
AIREX’de yer alacak sektörün iki dev kuruluşu Airbus ve Boeing revize edilen bölgesel pazar raporlarında; % 4-4.5 oranındaki bir ekonomik büyümeyi devam ettirmesi durumunda Türkiye’nin, önümüzdeki 10 yılda filosuna toplam değeri 12-16 milyar dolar seviyelerinde, asgari 150-180 arası uçak katacağı ifade ediliyor. Türkiye’nin sivil havacılık sektöründe yaşadığı, gelişimden öte kabuk değiştirmesi olarak da tanımlanabilecek bu süreç, mevcut iş sahalarının genişlemesini ve yenilerinin açılmasını da sağlıyor.
Örneğin, amatör veya ticari pilotluğa ilgi duyanlar DUHA Havacılık Uçuş Okulu, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Havacılık Yüksek Okulu, Met-Air, Sindel Havacılık, TARKİM, Top Air Services, Türk Hava Kurumu gibi bu konuda hizmet veren birçok okulla AIREX’de buluşabilecekler. Benzer şekilde özel uçak kiralamak isteyen ancak bu süreci bilmeyenler; Chapman Freeborn, Gökçen Havacılık, Kuğu Havacılık,MY JET, BizJet yetkilileri ile AIREX’de görüşme imkanı bulacaklar. Eskileri ile yeni kurulanlarıyla bu tip firmalar için bu denli geniş iş sahaları açılacağı; AIREX’in, 1 Dassault Falcon 2000, 1 King Air B200 ve Türk Hava Kurumu’na ait 2 adet T67’nin katılımı ile ilk kez düzenlendiği 1996 yılında pek az insanın öngörebileceği bir olguydu.
Aynı şekilde havalimanlarımızın işletmesi için verilen miktarlar da o dönemde pek öngörülebilir değildi. İstanbul Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali maketi ile ilk defa AIREX’e katılan ana sponsorlardan TAV rekor bir zaman diliminde dünyanın dikkatini çeken bir marka haline geldi.