|
|||||
|
|||||
Araştırma şirketi Ipsos KMG tarafından iki yılda bir gerçekleştirilen ‘Yaşam Trendleri ve Tutumlar Araştırması’nın verilerine göre, Türkiye’de toplumu oluşturan bireyler beş farklı kümeye ayrıldı. | |||||
Türkiye’deki en yaygın grubu ise yüzde 35’lik bir oranla ‘Yeni Muhafazakarlar’ adı verilen küme oluşturdu. Grubun muhafazakar özelliklerinin mevcut işleyişten memnun olmaları ve Türkiye’nin geleneksel yanlarına ortalamadan güçlü bir şekilde sahip çıkmaktan geldiğini söyleyen Ipsos KMG Sosyal Araştırmalar Enstitüsü Genel Müdürü Tonguç Çoban, “Bu grubun yeni olarak adlandırılmaları ise demokratik açılım ve Kürtçe eğitim gibi konulara verdikleri destekten kaynaklanıyor. Siyasi olarak AKP lehine çok belirgin bir duruşları var. Modern tüketim konusunda iştahlı bir grup. Birçok markalı ürünün büyümesinde önemli bir itici güç ve talep noktası olacakları görülüyor” şeklinde görüşünü belirtiyor. Ekonomik gidişattan memnun İstatistik analizlerin, sorulan sorulara karşı alınan yanıtların doğrultusunda Türkiye’de beş farklı kümenin oluşmasına neden olmakta... Yeni Muhafazakarlardan sonra gelen ikinci grubu ise yüzde 22 payla Geleneksel Orta Sınıf oluşturmakta. Ekonominin durumundan memnun, ancak siyasal gidişattan memnun olmayan bu grup, demokratik açılım ve Kürtçe eğitim konusunda Yeni Muhafazakarlar’ın verdiği desteğin yanında değil. Buna karşılık okullarda din eğitimini, Yeni Muhafazakarlardan daha fazla destekliyorlar. AKP’yi tercihleri diğer parti tercihlerinden daha fazla. Geleneksel Orta Sınıf tüketim konusunda ortalama bir duruş sergiliyor.” Geleneksel milliyetçiler Geleneksel Milliyetçiler, bir başka deyişle Türkiye’nin bildiği klasik anlamda milliyetçiliğin özelliklerini gösteren kümenin toplum içindeki payı yüzde 16. Bu grupta olanlar, ekonomik ve siyasal gidişten memnun değiller, dindarlar. Tepkili Modernlerden sonra AKP’ye en uzak ikinci kümeyi oluşturuyor. Marka tüketimi ve alışveriş eğilimleri açısından ortalamadan farklı değiller. Tepkili Modernler ise toplumda yüzde 14 oranında bir yer tutuyor. Devlet ve siyasete güvenmeyen Tepkili Modernler, Kürtçe eğitime karşı. Marka sadakatleri yüksek ve belirgin bir şekilde büyük market alışverişçisi bu kesim, oy tercihinde de en keskin grubu oluşturuyor. Tutunamayan Yoksullar olarak adlandırılan küme ise yüzde 13’lük payla toplumun en küçük kesimi oluşturuyor. Tutunamayan yoksulların oranı düşüyor 2007’den bu yana olan değişime bakıldığında, ‘Tutunamayan Yoksullar’ın oranında belirgin bir düşüş gözleniyor. Bu sınıftan önemli miktarda insan, orta sınıfa katılıyor. Yapılan hesaplamalara göre son iki yılda orta sınıfa katılan insan sayısı 1,9 milyon. Bu gelişmenin temel nedeni ekonomik büyüme. Bu kez ekonomik büyümenin sadece üç büyük kentle sınırlı kalmaması, Anadolu’nun pek çok kentinde sanayileşme, istihdam artışı ve buna bağlı gelir artışı yaşanması, yeni orta sınıfın karakteristiğini etkiliyor. Orta sınıf, çoğunluğu muhafazakâr yaşamı benimsese de, farklı tarzlara sahip bireyleri de barındırıyor. Orta sınıfın büyümesine rağmen orta sınıfa katılamayan ciddi bir yoksul kitle hâlâ mevcut. Bir başka deyişle, mevcut ekonomik büyüme, orta sınıfı büyütüyor fakat yoksulların oranı azımsanamayacak boyutlarda. Mevcut sosyal politikalar yoksulluğun etkilerinin giderilmesinde geçici çözüm sağlıyor. Tepkili Modernler ve Tutunamayan Yoksullar en altta Yeni Muhafazakarlar (yüzde 35) Dini duyarlılıkları ortalamadan daha yüksek. HES ve nükleer santralleri güçlü şekilde destekliyor. Orduya ortalamadan fazla güveniyor. Kadının iş hayatına katılımını da, eş rızasını önemsiyor. Alışveriş eğilimleri daha yüksek ve rasyonel, reklamlara duyarlı. Geleneksel Orta Sınıf (yüzde 21.8) Orduya ortalamadan biraz daha fazla güveniyor. Ülkeyi beğenmeyenlerin ülke dışına gitmelerini destekliyor Ortadoğu’nun en güçlü ülkesi olduğumuza inanıyor. Kadının iş yaşamında aktif olmasını desteklemiyor. İnternetin kısıtlanmasını güçlü olarak destekliyor. Geleneksel Milliyetçiler (yüzde 15.9) Ekonomik ve siyasal gidişten memnun değil. Dindar ve Kürtçe eğitime karşı. Orduya güveni yüksek. Kadının iş hayatına katılmasını ve kamuda başörtüsünü destekliyor. Dış görünüşlerine en fazla dikkat eden grup. Tepkili Modernler (yüzde 13.5) Yoğun olarak Marmara, Ege’de ve kent merkezlerinde. Dinin hayatındaki rolü ortalamanın altında. Kürtçe eğitime karşı. Çevreye karşı en fazla duyarlı segment. Marka sadakati var ve süpermarket alışverişçisi; ucuz ürün arayışı az. Tutunamayan Yoksullar (yüzde 13.3) Doğu, Güneydoğu Anadolu ve Ege kırsalında yaygın. Devlete, siyasete ve orduya güvenleri düşük. Ekonomik ve siyasi gidişata karşı da güçlü olarak negatif. Gerekirse kadına bir tokat atılabileceği konusunda ortalamanın üstünde destekleri var. Tüketim ve marka hayatının büyük ölçüde dışında. |
|||||