|
|
NACİ BALTACI
Medyatext Internet & Multimedya A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Chairman of the Board of Medyatext Internet and Multimedia
Kriz, Internet'i ve e-ticareti Öne Çıkardı...
6 yıldır internet web hizmetleri konusunda faaliyet gösteren, Türkiye'de internet sektöründe Franchising ve Bayi sistemini kullanan "ilk ve tek kurum" olan, UFRAD (Ulusal Franchising Dernegi) Y. Kurulu Üyesi, UGIK (Ulusal Girişim Konseyi) Kurucu Üye ve Y. Kurulu üÜyesi, Medyatext A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Naci BALTACI internet ve e-ticaretkonusundaki sorularımızı yanıtladı...
-Yaşanan Ekonomik kriz internet sektörünü de etkiledi mi ?
Tabi ki.. Özellikle büyük grupların hesapsız ve amaçsızca yaptıkları, esas işleriyle alakasız olan birimlerin yaklaşık tamamına yakını kapandı.. Bunların zaten ekonomik bir anlamı da yoktu.. ISP pazarında da pazar büyümediği ve rekabet adına maliyetlerin altına satışlar yapıldığı için yaşanan ekonomik kriz zayıf servis sağlayıcı şirketlerin elenmesini hızlandırdı..
-Yeni dönemde sektörde nasıl bir değişim bekliyorsunuz?
Artık açıkça görülmüştür ki, arabesk Türk mantığıyla İnternet sektöründe çalışılamaz. Yani alakalı alakasız her işi yapmanın bu sektörde mümkün olmadığı, ihtisaslasmanın zorunlulugu ortaya çıkmıştır. Bir ISP'nin hem bilgisayar satması, hem içerik sağlaması, hem e-ticaret çözümleri sunmaya çalısmasının ekonomik mantığının olmadığını sektör açıkça gördü. Yeni dönemde kendi konularında ihtisaslaşmış firmaların, işbirliğine gitmeleri ve beraber çalısmaları kaçınılmaz olacaktır. Buna paralel olarak sirketlerarası evliliklerin de artacağını şimdiden söyleyebiliriz.
-Türk firmalarının kriz döneminde internet'e bakışları değişti mi ?
Türk firmaları biraz geçde olsa internet web ortamının ve e-ticaret'in önemini yavaşyavaş anlamaya başladılar.. Yaşanan kriz bu süreci daha da hızlandırdı.. Çünkü inanılmaz komik maliyetlerle ürünlerin sunumu ve satışının yapılabilmesi, yeni pazarlara, müşterilere ulaşılabilmesini sağlayan başka hiçbir mecra daha yok. Üstelik iç pazarda yaşanan kriz ortamı ve değerlenen döviz, firmaların ihracata yönelmelerini çok kârlı hale getirmiştir.Bu noktada internet üzerinde olusturulacak işlevsel bir web sitesi ile yeni pazarlara ulaşmak son derece cazip ve karlı olacaktır.
-Türkiye'de şirketlerin web ortamında bulunma oranı ne seviyededir?
Türkiye de web adreslerini sağlayan tek kurum olan ODTÜ'nün verilerine göre com.tr uzantılı internet adresi sayısı Mayıs 2001 itibarıyla sadece 20.000 dir. Toplamda yaklasık 1 milyon civarında şirketin oluşturduğu dev Türkiye ekonomisinde Web ortamında yer alma oranındaki düsüklük gerçekten düşündürücüdür. Bunun temel nedeni olarak biz internetin ve web ortamının e-ticaret'in yeterince anlaşılamamasını görmekteyiz. Yani Türk firmaları web ortamının yararına büyük bir oranda inanıyor, ancak bunu sürekli "erteliyor." Biz kriz döneminde Türk firmalarının web ortamında yer almalarını ertelemelerinin onlara neler kaybettirdiğini anlatan, web ortamının TL bazında maliyetlerini vurgulayan geniş bir gazete reklam kampanyası yaptık ve bu gerçeği bir kez daha gördük.
-Yeni web kampanyanızın ana başlıklarından kısaca bahsedebilir misiniz ?
Kriz döneminde yaptıgımız bu kampanya gerçek anlamda radikal düzenlemeleri içeriyor.
Bir kere Dolar bazında fiyatlandırmayı kaldırıp yerine TL bazında fiyatlandırma getirdik. İnternet sektörünün giderlerinin Dolar bazında olması nedeniyle uygulanamayan bu TL bazlı fiyatlandırma gerçekten çok ilgi gördü.
TL bazlı fiyatlarımıza vade farksız 12 aya varan taksitlerin de uygulandığı paketlerimize olan ilgi bizim doğru yaptığımızı gösterdi. Sonuçta, bir firma ayda sadece 14 milyon Türk Lirası ödeyerek internet web ortamında yerini alıyor ve e-ticaretin nimetlerinden yararlanıyor.
|
|