Elegans Logo
İNTERNET, İNTRANET, EXTRANET!!!

Naci Baltacı - MEDYATEXT A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı


Milyar dolarlarla ifade edilen elektronik ticaret kücük büyük tüm firmaların ticari hayatlarında yerini almaya başladı. Internetle başlayan intranet ve extranetle çeşitlenerek daha fonksiyonel bir şekle bürünen elektronik ticaret hakkında Medyatext A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Naci BALTACI sorularımızı yanıtladı:

-Elektronik ticaretin bugün ulaştığı nokta nedir?
Önceleri biraz şüpheyle bakılan elektronik ticaret fantazi boyutundan hızla kurtulmuş ve bugün geldiği noktada milyar dolarlarla telaffuz edilmeye başlanmıştır. Dünyadaki yerleşik ticari sistemlerin aksine yer, zaman ve mekana bağlı olmayan elektronik ticaret, ülkelerin mali sistemlerinde zorunlu düzenleme yapmalarını da gündeme getirmiştir. Bu konuda Amerika'da başlayan vergi ve diger düzenlemeleri içeren çalışmalar yakın zamanda elektronik ticaretin daha çok gündelik hayata gireceğinin ve bu gerçeğin gözardı edilemeyeceğinin en açık kanıtıdır.

-Elektronik ticaret nasıl yapılıyor.Bir firma nasıl elektronik ticaret yapabilir?
En basit ve belki de en etkili yolu tabiki internet üzerinden yapılanı. Bir firmanın internet üzerinden elektronik ticaret yapabilmesinin ilk koşulu internet web sitesini oluşturmaktır. Başka bir deyişle web ortamında bulunarak, internet teknolojisi ve alt yapısını kullanması gerekmektedir. Oluşturduğu internet web sitesinde ürün veya hizmetleri hakkında istediği bütün bilgileri, fotoğraflarıyla beraber ziyaretçilere sunabilir. Ve belirlenecek yöntemle siteyi ziyaret eden bu kişilerden sipariş alabilir, satış yapabilir.
Bu konuda en çok sorulan soru web sitesinden satış yapıldığında paranın nasıl tahsil edileceğidir.
Burada en çok kullanılan yöntemler şunlardır:
1- Kredi karti ile tahsilat,
2- Banka havalesi ile tahsilat.

Internetin yapısı ve modern pazarlamanın gereği olarak en ideal tahsilat yöntemi tabiki kredi kartı ile yapılandır. Kredi kartı ile internet üzerinden alış verişlerde, kartın güvenliği sorunu yine insanların en çok aklına takılan konuların başındadır. Bu konuda her gün gelişen yazılımlarla kredi kartı ile yapılan alış verişlerde müşterinin kredi kartı bilgilerinin gizliliği artık mükemmele yakın bir oranda sağlanabilmektedir. Bugün uygulanan kredi kartı ile satışlardaki yöntemde, müsterinin siparişini verip kart bilgilerini girdikten sonra, sistem kartın o anki nakit durumunu incelemekte, kart müsaitse o anda parayı tahsil etmektedir. Müşterinin düşünme, vazgeçme olanağının olmadığı bu yöntemle satış anında yapılabilmektedir.

Müşterinin kredi kartının bilgilerinin internet üzerindeki güvenliği abartıldığı kadar tehlike içermemektedir. Bir restaurantta yemek yedikten sonra hesabı kartla öderken karşılaştığınız, kredi kartının bilgilerinin çalınma ve kullanılma riskinden çok daha az bir riskle karşı karşıya olunduğunu unutmamak gerekmektedir.
Sonuçta bir firmanın elektronik ticarete başlayabilmesinin ilk koşulu internet web ortamında aktif bir site ile yeralmaktan geçmektedir.

-İntranet nedir?
Internet ortamının teknik alt yapısını kullanan ve iş dünyasının birçok karmaşık sistemini daha basit ve kullanılabilir hale getiren sistemler her geçen gün daha aktif hale gelmektedir. İntranet bu sistemlerin en yenilerinden biridir ve sahip olduğu işlev nedeniyle gördüğü ilgi son derece fazladır. Çok basit bir anlatımla intranet, internetin kişiye ya da şirkete özel halidir. Yani internette sizin web sitenize herkes girebilirken, web ortamında oluşturduğunuz intranete sadece izin verilenler, sahip olduklari "user name" ve "password"lerini yazarak girebilirler. Özellikle geniş bir bölgeye yayılan çok şubeli/bayili kurumlar için ideal olan bu sistemle şirketin ve çalışanların ihtiyaç duydukları her bilgi sadece izin verilenlerin görebilecekleri bir şekilde kullanımdadır. Zaman kavramına ve bilgi akışı, paylaşımı kavramına yeni bir boyut getiren intranet, yakın bir gelecekte bütün firmaların komik maliyetlerle mutlaka kullanmak zorunda kalacakları bir sistem olarak Türk iş dünyasında da yerini alacaktir.

-Extranet nedir?
Internet teknolojisi ve alt yapısının kullanılarak iş dünyasında zamana ve mekana hükmetmenin en son halkası, geldiği son nokta extranettir. Intranetin teknik alt yapısının ve mantığının kullanıldığı ve sadece tanımlanan, izin verilen kişilerin girebildiği bu sistemde iş hayatının bütün unsurları, müşteriler, bayiler, alıcı ve satıcılar aynı ortamdadırlar ve tanımlanan bilgilere ulaşarak katılımcı bir şekilde sistemi kullanabilmektedirler.

İlk bakışta karmaşık gibi gözüken tüm bu sistemlerin, firmanın iştigal konusuna ve isteklerine göre dizayn edileceğini unutmamak gerekir. Dolayısıyla sistemden ne istendiğini, neyi nasıl sunmak gerektiği, bilgilere kimler ulaşabilmeli, hangi bilgileri hangi kişiler alabilmeli seçeneklerini tamamen firma kendi belirleyeceği için, karmaşıklık ve anlaşılmazlığın olması da mümkün değildir. Extranette yine zaman ve mekan sınırı olmadan iş akışını hızlandıran basitleştiren ve en önemlisi iş verimini artıran bir unsur olarak inanılmaz bir hızla dünyada yaygınlaşmaktadır.

-İnternet, intranet ve ekstranet konusunda Türkiye'de durum nedir?
Bir konunun altını önemle çizmek gerek. Elektronik ticaretin temelini internet web ortamı oluşturmaktadır. Yani ilk adım şirketin internet web ortamında yeralması yani web sitesinin oluşturulmasıdır.

Üzülerek belirtmek gerekir ki dünyanın kullandığı internet web ortamına Türk firmaları hala mesafeli durmakta, kendilerinin de açıklayamadıkları nedenlerle web dünyasında yeralmayı ertelemektedirler. Firma web ortamında yeraldıktan sonra intranet ve extranet uygulamalarını hemen yapabileceği gibi, milyar dolarlarla ifade edilen internetin dünya pazarından, yani elektronik ticaretten de pay alabilir. Bunun için yapılması gereken ilk adım web hizmeti alabilecekleri bir kuruma gidip ne istediklerini anlatmak ve şirketlerinin karakterine uygun işlevsel bir web sitesini hemen oluşturmaları gerekmektedir.

Burada web hizmeti alacakları yeri iyi incelemeleri gerektiğini söylemeye gerek yok. Web hizmeti alacakları şirket tam anlamıyla kurumsal yapıya sahip olmalı ki yıllarca sürecek işbirliğinde firmanın başına tatsız(!) olaylar gelmesin.

Toparlamak gerekirse bir firmanin internet web ortamında yeralıp elektronik ticaret yapabilmesi, intranet ve extranet uygulamaları ile iş hacmini ve hızını sınırlar ötesine taşımasının maliyeti, o kurumun herhangi bir servisinin yıllık kartvizit giderinden daha çok değildir. Interneti, elektronik ticareti ertelemenin, görmezden gelmenin veya yok saymanın firmaya reel zarar olarak yansıdığı çok kısa bir süre sonra ortaya çıkacaktır.

Naci BALTACI - MEDYATEXT INC.
Internet, intranet, extranet!!!
Electronic commerce in the past was considered as a fantasy only; yet it has become inevitable for the transactions of many large and small companies thanks to its rapid development. Unlike the established commercial systems all around the world, electronic commerce is not limited to a specific location, time and place. Nowadays, many countries are opting for adjustments in their legal systems to accommodate electronic commerce vis a vis taxation. The simplest electronic commerce transaction is via the Internet. For this purpose, the company has to prepare a web site. Orders may thus be taken from the visitors of this site and payment could be made with either credit card or via bank transfer. Of course, security is of significant concern for credit card users in the Internet. Almost excellent confidentiality has been ensured recently thanks to the recently developed software. Intranet is a personal or corporate version of the Net. Everyone can visit your web site in the Net, whereas only authorized users can access any intranet with an authenticated password. The most recent achievement in the Internet technology is the extranet. Basic infrastructure of the extranet is similar to that of an intranet and only authorized users are allowed. All these systems have a significant impact on the facilitation of workflow irrespective of location, time and place.

Unfortunately, Turkey is somewhat lagging behind with regard to these recent achievements in information technology. Many Turkish companies curiously postpone a web site for themselves. Yet, it should be kept in mind that the return on investment for electronic commerce activities is worth bearing the cost.


MEDYATEXT
Elegans'a mail